2024. január 31.
ÚJ KOREAI SZTÁROK A LÁTHATÁRON:
HYUNDAI HW65A ÉS HW100A
GUMIKEREKES KOTRÓK
Az elmúlt években igazi modelloffenzívának lehettünk tanúi a Hyundai háza táján, melynek részeként nemrég debütált a HW65A és a HW100A a Hyundai villámgyorsan bővülő A-sorozatú kotrócsaládjának legújabb tagjaiként. A hatékony, mégis megfizethető gépek az elődmodelleknél is komolyabb kényelmet ígérnek, míg erős, ámde kiemelkedően takarékos motorjaik megbízhatóságukkal és kedvező üzemanyagfogyasztásukkal csábítják a vásárlókat.
A cikk megjelenését az Axiál Kft. támogatta
A KÉT ÚJ MODELL…
… fejlesztése során a koreai gyártó nagy figyelmet fordított arra, hogy a gépkezelők mindennapjai még kényelmesebb környezetben teljenek. Ennek érdekében áttervezték a műszerfalat, hatékonyabbá tették a légkondicionáló rendszert, míg a felszereltségi listát olyan tételekkel gyarapították, mint a nyomógombos indítás, a bluetooth-os rádió, vagy a fűthető vezetőülés.
Szintén fontos újítás a nagy felbontású színes érintőképernyő (modelltől függően 18 vagy 20 cm-es képátlóval), amiről nemcsak a legfontosabb információk olvashatók le egyszerűen, de a könnyen átlátható menürendszeren keresztül lehet választani például a hidraulikarendszer beállításai és a teljesítménymódok közül is.
BIZTONSÁG ALAPBÓL
Persze a komfort mellett a Hyundai mérnökeinek figyelmét nem kerülhette el a biztonság kérdése sem, amire ugyancsak nagy hangsúlyt helyeztek, ami a széria- és extrafelszereltségek listáját olvasva válik igazán egyértelművé. A gém, a kanálszár és a tolólap munkahengereit egytől egyig biztonsági szelepekkel látták el, míg a nagyméretű üvegfelületekből és visszapillantó tükrökből következő kitűnő kilátást alapáras LED-es munkalámpákkal és kabinvilágítással fejelték meg. Sőt, nem kell felárat fizetni a tolatókameráért sem, ám extraként további kamerákkal is bővíthető a rendszer.
Ami a motorokat illeti, a teljesítmény igazodik a kotrók üzemi tömegéhez, hiszen a kisebb HW65A-ba egy 2,4 literes turbódízel került 66 lóerős csúcsteljesítménnyel és 248 Nm maximális nyomatékkal, míg a nagyobb HW100A-t már 3,4 literes, közvetlen befecskendezéses motorral szerelik, mely 100 lóerős teljesítmény mellett 430 Nm nyomatékot képes leadni. Ennek megfelelően alakul a felsőváz forgási sebessége is, ami a kisebb modellen a gyakorlatban 8,3 fordulatot jelent percenként, viszont nagyobb típustestvére esetében a vonatkozó érték már 10,5 fordulat/perc.
ÜZEMELTETÉS FÓKUSZBAN
Manapság azonban már nem elég, ha egy motor erős és nyomatékos: mindez mit sem érne, ha nem felelne meg a legkorszerűbb károsanyag-kibocsátási normának (esetünkben ez természetesen az európai Stage V szabványt jelenti), vagy ha nem hozná a vásárlók által elvárt kedvező gázolajfogyasztást, mely nagyban hozzájárul az üzemeltetési költségek alacsonyan tartásához. E szempontból jut szerephez a HW100A „auto idle” funkciója, ami 4 másodperccel a kezelőszervek elengedését követően automatikusan alapjáratra csökkenti a motor fordulatszámát, ezzel a takarékosság mellett a zajszintre is kedvező hatást gyakorol.
Hyundai HW100A
GUMIKEREKES KOTRÓ
MOTOR
Hyundai D34 Stage V
ÜZEMI TÖMEG
10,7-11,1 t
KANÁLKAPACITÁS
0,28 m³
MAX. KINYÚLÁS
7820 mm
MAX. KOTRÁSI MÉLYSÉG
4245 mm
MOTORTELJESÍTMÉNY
100 Le
HASZNOS EXTRÁK
Jelezve, hogy eggyel magasabb ligában játszik, mint az A-széria egyik belépőmodelljeként ringbe szálló HW65A, a 10 tonnás HW100A extralistája is hosszabb. Ide tartozik például a rendelhető háromféle kormányzási mód: a két- és négykerék-kormányzáson kívül rákjárás (vagyis a négy kerék egy irányba fordítása) is aktiválható, ami különösen hely szűkében jöhet jól, mivel nagyot dob a gép agilitásán, manőverezőképességén. Ezt jelzi, hogy ha a vevő bepipálja a tételt a kotró felszereltségi listáján, a fordulókör egy csapásra 2 méterrel lesz kisebb.
Magától értetődik, hogy a duó két tagja közt a felszereltségen és a méreten túl teljesítménybeli különbség is van. Ez tetten érhető a kanálkapacitásban (0,18 köbméter, illetve 0,28 köbméter), csakúgy mint például a vízszintes kinyúlásban. Itt fontos különbség, hogy a HW65A egyrészes gémmel gördül ki a gyárból, míg a HW100A alapkiépítéséhez hozzátartozik a kétrészes gém, ezzel az utóbbi kotró kinyúlása majdnem másfél méterrel nagyobb (6450 mm / 7820 mm).
Az elérhető legnagyobb kotrási mélységben már nincs ekkora különbség, ugyanis a 10 tonnás gumikerekes kotróra jellemző 4245 mm-es értékkel szemben 6 tonnás „kisöccse” a hosszabb kanálszárral 3790 mm-ig képes lenyúlni.
BŐVEBBEN AZ AXIÁL KFT.-RŐL
Kérdezz közvetlenül a forgalmazótól!
Ha a cikk felkeltette az érdeklődésedet, lépj közvetlenül kapcsolatba a forgalmazóval, szívesen válaszolnak szakmai vagy értékesítéssel kapcsolatos kérdésekre.
A *-gal jelzett mezők kitöltése kötelező.
Ezt a webhelyet a reCAPTCHA védi, és a Google Adatvédelmi irányelve valamint az Általános Szerződési Feltételei érvényesek.
Az Axiál Kft. adatkezelési tájékoztatójában foglaltakat elfogadom.