2022. december 14.
BELÉPÉS AZ
X-DIMENZIÓBA:
JCB 210X ÉS 220X
LÁNCOS KOTRÓK
Talán nem túlzás azt állítani, hogy az utóbbi évek valódi forradalmat hoztak a kotrók piacán egész Európában, így Magyarországon is. Bár az értékesítések szárnyalása elsősorban a kisebb gépek hallatlan népszerűségének tudható be, a valamivel nagyobb, 20 tonna körüli kotrók sem teljesítettek rosszul. Utóbbi osztályba tartozik az a két lánctalpas is, melyeket nemrég nyílt lehetőségünk közelebbről is szemügyre venni.
A cikk megjelenését a Terra Hungária Építőgép Kft. támogatta
MINDENT A KÉNYELEMÉRT
A JCB 220X fontosságát jelzi, hogy a neves brit gyártó erre a modellre bízta az új X-széria bevezetését, míg a némileg kisebb és könnyebb 210X nem sokkal később követte az első fecskét. ce – ennek beépítését egyébként az tette lehetővé, hogy a felsőváz szélessége szintén nagyobb lett, és néhány milliméter híján eléri a 2,7 métert.
Mint a gyáriak kiemelik, jóval hatékonyabb lett a légkondicionáló rendszer, melyet a jelenlegi körülmények közt nem tudtunk tesztelni. Azt viszont megerősíthetjük, hogy a szintén továbbfejlesztett ülés megdöbbentően kényelmes, a gépkezelőt körülvevő anyagok pedig túlzás nélkül személyautós színvonalúak – itt persze nem luxusgyártók felsőkategóriás modelljeire kell gondolni, de egy munkagéphez képest valóban meglepően kellemes környezet fogadja az embert az ajtó kinyitásakor. Szintén szembeötlő a komolyabb munkagépekben manapság már elengedhetetlen LCD-kijelző jókora mérete (a képátlója 18 cm), a menürendszer kezelése pedig teljesen magától értetődő.
NÉGY HENGER, 4,8 LITER
A kényelemhez nagyban hozzájárul, hogy a motort beindítva viszonylag kevés zaj szűrődik be a fülkébe, és a vibráció sem jelentős, amiről a kabin speciális felfogatása gondoskodik. A 220X és 210X modellekbe egyaránt a JCB saját gyártású 448 Dieselmax soros négyhengeres turbódízele kerül, mely legfeljebb 173 lóerőt képes kipréselni magából, ám legalább ilyen fontos adat, hogy a csúcsnyomaték 690 Nm, ami már 1500-as percenkénti fordulaton rendelkezésre áll.
A 220X-BE SZERELT 4,8 LITERES DIESELMAX MOTORT A SOROZATGYÁRTÁS ELŐTT TÖBB MINT 110 EZER ÓRÁT NYÚZTÁK 70 KÜLÖNBÖZŐ GÉPBEN
KÖRNYEZETBARÁT ALTERNATÍVÁK
Bár a Dieselmax motorok rendkívül tiszták, hiszen kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül is könnyedén teljesítik a Stage V emissziós normát, a napjainkban oly fontos fenntarthatóság szempontjából ugyancsak lényeges, hogy a 210X és 220X duója is üzemeltethető hidrogénezett növényi olajokból készülő üzemanyaggal (azaz HVO-val). Sőt, a JCB háza táján gőzerővel folynak a fejlesztések más alternatívák irányába is: mivel hasonló méretű kotrók esetében a technológia korlátai miatt jelenleg nem jöhetnek szóba elektromos hajtásláncok, a brit gyártó néhány éve a hidrogénüzemű gépek mellett tette le a voksát, első hidrogénhajtású kotró-prototípusuk pedig épp egy 220X átalakításával készült el.
MEGFELELŐ GÉMEK A MEGFELELŐ GÉPHEZ
Miután a hasonló méretű kotrók igazi mindenesek, a sokoldalúság érdekében nélkülözhetetlen, hogy az üzemeltető a különféle opciók révén az adott feladatkörre szabhassa őket. A JCB-nél a 20 tonna körüli láncos kotrókhoz a legkülönbözőbb fajta szerelékek garmadája mellett nem kevesebb mint ötféle kivitelben érhetők el láncpapucsok 500 és 900 mm szélesség között. Az elvégzendő feladatok szempontjából azonban kétségkívül a gémkonfiguráció az elsődleges, a 210X és 220X pedig itt sem vall szégyent, hiszen a duó tagjai egy- és kétrészes gémmel is rendelhetők, míg kanálszárból 2,4, vagy 3,0 méteres verziók állnak rendelkezésre. Sőt, az általunk megtekintett 220X az LR (Long Reach) megjelölésű gémkiépítést kapta meg 6,4 méteres kanálszárral.
LR KONFIGURÁCIÓBAN A 220X VÍZSZINTES KINYÚLÁSA TÖBB MINT 15,5 MÉTER, MÍG A MAXIMÁLIS KOTRÁSI MÉLYSÉG KIS HÍJÁN ELÉRI A 12 MÉTERT.
JCB 220X
LÁNCOS KOTRÓ
MOTOR
JCB 448 Dieselmax Stage V
ÜZEMI TÖMEG
24 t
MAX. KANÁLKAPACITÁS
1,25 m³
MAX. KINYÚLÁS
15,514 mm (hosszú gémes változat)
MAX. TELJESÍTMÉNY
129 kW (173 Le)
MAX. NYOMATÉK
690 Nm
SOKOLDALÚ ÉS STRAPABÍRÓ
A már említett újfajta fülke mellett az X-széria megjelenésével a JCB szintet lépett tartósság és egyszerű üzemeltetés terén is. A hidraulikarendszer alkatrészei továbbra is jónevű gyártóktól érkeznek – a szivattyúkon például a Kawasaki emblémáját találtuk, míg a szelepeket a Kayaba szállítja –, ráadásul a főbb hidraulikatömlők átmérője immár 25 mm a korábbi modellek 19 mm-es vezetékeivel szemben. Ebből következik, hogy a rendszer szállítási teljesítményét az átfolyási sebesség és a nyomás fokozása nélkül lehetett növelni, ami elsősorban a tömlők élettartamára van jó hatással.
Hogy könnyebb legyen a szervizesek élete is, több csereperiódust sikerült kitolni, ami persze a költséghatékony üzemeltetésre is jó hatással van: beszédes adat, hogy a hidraulikarendszer központi szűrőjét a korábbi 1000 óra helyett már csak 2000 óránként szükséges cserélni.
BŐVEBBEN A TERRA HUNGÁRIA
ÉPÍTŐGÉP KFT.-RŐL
Kérdezz közvetlenül a forgalmazótól!
Ha a cikk felkeltette az érdeklődésedet, lépj közvetlenül kapcsolatba a forgalmazóval, szívesen válaszolnak szakmai vagy értékesítéssel kapcsolatos kérdésekre.
A *-gal jelzett mezők kitöltése kötelező.
Ezt a webhelyet a reCAPTCHA védi, és a Google Adatvédelmi irányelve valamint az Általános Szerződési Feltételei érvényesek.
A Terra Hungária adatkezelési tájékoztatójában foglaltakat elfogadom.