Kotrók a mocsárban

A lánctalpas gépek nagy aduja, hogy a kemény tereptől sem riadnak vissza, ám akadnak olyan talajviszonyok, mikor már a hagyományos hernyótalp is elvérzik.

Európa, Amerika, Ázsia

Magyarországon alig néhány helyen találunk kiterjedt lápokat, mocsárvidékeket, ezért ritkaságszámba mennek a kétéltű kotrók. Az sem csoda, hogy az úszótalpak legnagyobb, legnevesebb gyártói közül sok olyan területekről származik, ahol jóval gyakrabban és nagyobb számban van szükség ilyesfajta célgépekre. Az egyik legnépszerűbb európai specialistának számító Remu például az „ezer tó országából”, Finnországból indult hódító útjára, míg az amerikai Wilco Manufacturing hazája Louisiana állam, ahol a Mississippi vidékén se szeri se száma a hatalmas területet elfoglaló, nehezen járható mocsaraknak. Az se lehet meglepetés, hogy a piacon egyre-másra bukkannak fel a kínai gyártók is.

Bármely nagyobb gyártó kínálatát nézzük, rengeteg féle méretben és konfigurációban vásárolhatók meg a hasonló talpak, igazodva a vevői igényekhez és a kotró méretéhez. A Wilco termékpalettáján például akár 95 tonnás kotrókhoz is találni készleteket, míg egyes vállalatok (például a holland Waterking) már 2 tonnás modellekhez is kínálnak talpakat. Ahogy az óceánjáró hajók teste is vízzáró rekeszekre oszlik, a biztonság érdekében a kétéltű kotrók talpai is több kamrából tevődnek össze, hogy egy-egy rész esetleges sérülése, átlyukadása után a szerkezet úszóképes maradjon. Ennek ellenére megnyugtató lehet a tudat, hogy a minőségi talpak nagyszilárdságú, a kopásnak és mechanikai behatásoknak fokozottan ellenálló acélból készülnek.

Balra: 5,5 tonnás Takeuchi midin alapuló úszókotró

Bármely nagyobb gyártó kínálatát nézzük, rengeteg féle méretben és konfigurációban vásárolhatók meg a hasonló talpak, igazodva a vevői igényekhez és a kotró méretéhez. A Wilco termékpalettáján például akár 95 tonnás kotrókhoz is találni készleteket, míg egyes vállalatok (például a holland Waterking) már 2 tonnás modellekhez is kínálnak talpakat. Ahogy az óceánjáró hajók teste is vízzáró rekeszekre oszlik, a biztonság érdekében a kétéltű kotrók talpai is több kamrából tevődnek össze, hogy egy-egy rész esetleges sérülése, átlyukadása után a szerkezet úszóképes maradjon. Ennek ellenére megnyugtató lehet a tudat, hogy a minőségi talpak nagyszilárdságú, a kopásnak és mechanikai behatásoknak fokozottan ellenálló acélból készülnek.

Lent: 5,5 tonnás Takeuchi midin alapuló úszókotró

Jól ismert megoldások, de kicsit másképp

A hajtáshoz elengedhetetlen lánc a talpakon fut körbe, és alapjában véve hasonló a kotrók saját járószerkezetéhez, vagyis lánckerekeket és futógörgőket használ. Mivel az úszótestek nem rendelkeznek saját energiaforrással, a meghajtásról a ráépített kotró dízelmotorja gondoskodik. Ha már itt tartunk: a legtöbb mocsárjáró talp univerzális, vagyis bármilyen márkájú kotróval házasítható.

Miután az úszótalpak igen testesek, szállításkor óriási segítséget jelent a hidraulikusan összehúzható járószerkezet. Ez ugyan megvan a legtöbb nagyméretű láncos kotrón is, itt viszont más dimenziókról beszélünk: a Remu Blig Float E12 jelű változatának maximális munkaszélessége például 4,8 méter, de behúzott állapotban a két talp szinte összeér, amivel a szélesség 3 méterre csökken.

Jobbra: Jól látható a kitolásért felelős mechanizmus a talpak között

Jól ismert megoldások, de kicsit másképp

A hajtáshoz elengedhetetlen lánc a talpakon fut körbe, és alapjában véve hasonló a kotrók saját járószerkezetéhez, vagyis lánckerekeket és futógörgőket használ. Mivel az úszótestek nem rendelkeznek saját energiaforrással, a meghajtásról a ráépített kotró dízelmotorja gondoskodik. Ha már itt tartunk: a legtöbb mocsárjáró talp univerzális, vagyis bármilyen márkájú kotróval házasítható.

Miután az úszótalpak igen testesek, szállításkor óriási segítséget jelent a hidraulikusan összehúzható járószerkezet. Ez ugyan megvan a legtöbb nagyméretű láncos kotrón is, itt viszont más dimenziókról beszélünk: a Remu Blig Float E12 jelű változatának maximális munkaszélessége például 4,8 méter, de behúzott állapotban a két talp szinte összeér, amivel a szélesség 3 méterre csökken.

Lent: Jól látható a kitolásért felelős mechanizmus a talpak között

Ha nyílt vízre kell merészkedni

Nem kell kétségbe esni, ha a gép lebegni kezd, vagyis a láncpapucsok többé nem érik el a medret, hisz a körbeforgó lánctalpak képesek a vízen is hajtani az úszó kotrót. Ha egy mód van rá, a Balaton átúszására mégsem nem ilyen járművel mennénk, ugyanis a sebesség jellemzően bőven 1 km/h alatt marad.

Azonban mindenre van megoldás: a finn cégnél például rendelhető külön úszókészlet, ami a kétéltű talpak oldalaira szerelhető extra pontonokat takar. További extraként ezek felszerelhetők egy-egy hajócsavarral is, amivel már a szédítő 7 km/h sebesség is elérhető. Meglehetősen idegesítő lehet, ha az ember a vízen dolgozna, de az áramlatok minduntalan elsodorják a gépet, ezért a pontonkészlethez horgonyzórendszer is vásárolható. Az ehhez tartozó acéloszlopok hidraulikusan bocsáthatók ki, hogy a mederbe fúródva egy helyben tartsák a lebegő kotrót.

Balra: a zagyszivattyúval szerelt Hitachi talpain jól megfigyelhetők a horgonyzáshoz használt „karók” és a hajócsavar

Ha nyílt vízre kell merészkedni

Nem kell kétségbe esni, ha a gép lebegni kezd, vagyis a láncpapucsok többé nem érik el a medret, hisz a körbeforgó lánctalpak képesek a vízen is hajtani az úszó kotrót. Ha egy mód van rá, a Balaton átúszására mégsem nem ilyen járművel mennénk, ugyanis a sebesség jellemzően bőven 1 km/h alatt marad.

Azonban mindenre van megoldás: a finn cégnél például rendelhető külön úszókészlet, ami a kétéltű talpak oldalaira szerelhető extra pontonokat takar. További extraként ezek felszerelhetők egy-egy hajócsavarral is, amivel már a szédítő 7 km/h sebesség is elérhető. Meglehetősen idegesítő lehet, ha az ember a vízen dolgozna, de az áramlatok minduntalan elsodorják a gépet, ezért a pontonkészlethez horgonyzórendszer is vásárolható. Az ehhez tartozó acéloszlopok hidraulikusan bocsáthatók ki, hogy a mederbe fúródva egy helyben tartsák a lebegő kotrót.

Lent: a zagyszivattyúval szerelt Hitachi talpain jól megfigyelhetők a horgonyzáshoz használt „karók” és a hajócsavar

A vízügyesek jóbarátja

És hogy milyen munkákat végeznek leggyakrabban a kétéltű kotrók? Természetesen előszeretettel használják őket folyók és állóvizek kotrására ott, ahol az üledékképződés és a vizekbe jutó hulladékok felgyülemlése gátolhatja a természetes áramlást vagy akár árvízveszélyhez is vezethet. A hordalékok kiemeléséhez több gyártó is kínál speciális „gereblyés” kanalakat, a megfelelő hatósugárhoz pedig szinte mindig hosszított gémes kotrók kerülnek az úszótalpakra.

Ugyancsak vízvédelmi okból válhat elkerülhetetlenné az elburjánzott vegetáció vagy invazív növényfajok eltávolítása, ami az esztétikai szempontok mellett az egészséges vízháztartás és az ökoszisztémák biológiai sokszínűsége szempontjából is elengedhetetlen. Ebben szintén verhetetlenek az úszóképes kotrók

.

Emellett külszíni bányák területén, bányatavak lecsapolásánál, víztelenítési feladatoknál, folyószabályozási és gátépítési munkáknál is elő-előfordulnak ilyen eszközök, a kotráshoz pedig gyakran párosítják őket hidraulikus szívó-kotró szerelékekkel, zagyszivattyúkkal.

Mint említettük, Magyarországon nem botlik az ember minden utcasarkon kétéltű kotrókba, de nyomát találtuk például egy Remu E22 talpakra szerelt Sany forgókotrónak, mely a Tisza vidékén segíti a vízügyi szakemberek munkáját.

(Fotók: Remu, Wilco MFG, Waterking)

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.